tisdag 5 juli 2011

Valpen Asta fick åka i cykelkorg

.
Vad gör man när man har två vuxna hundar som behöver sin motion - och en valp på exakt 10 veckor?

Rasta hundarna separat - valpen för sig och de vuxna för sig? Ja - om jag hade haft någon som passade valpen. Men jag är ju ensamstående (läs: har lyxen att slippa andra människor i mitt hem) och vill inte lämna valpen helt ensam i kanske 1-1 ½ timme. 

Min ganska nya röda cykel med stadigt fastskruvad cykelkorg blev lösningen. På botten satte jag ett sittunderlag (från Clas O.) och så satte jag sele på Asta och fäste ett kattkoppel i. Kattkopplet gick precis att pilla genom hålen i cykelkorgens botten, så att hon blev stadigt fastbunden och inte kunde komma ut.

Sedan var det bara att rulla iväg, och smeka och mata lite under färden.

De andra hundarna travade först lösa, senare i koppel längs ena sidan.

Det underlättar förstås om hundarna är så lydiga att de kan springa längs en cykel lösa.

Dessutom underlättar det om de är av "snälla" raser. Jag skulle väl få bassning av folk om jag lät en schäfer eller amstaff eller dobermann komma springande lös bredvid cykeln.

Sedan planerar man en rutt där man cyklar drygt halva sträckan med valpen i korgen och så får valpen skutta med på marken resten, på hemvägen.

Premiärturen skedde igår och var ganska kort. I dag fick Asta sitta i korgen lite längre, ca 15-20 min. Och hon gillade det! Hon är sådan - trygg och inser fort när saker är till hennes fördel. Hon satte sig bekvämt (lade sig mot slutet, hon fick plats precis!) och iakttog med intresse allt vi passerade.

Ni får inget foto på det dock. Ni får använda fantasin. Kanske jag blir bättre på att ta bilder snart.

PS Om hon hade blivit rädd så hade jag kanske ordnat en ryggsäck åt henne i stället och haft henne på ryggen när jag cyklade. Den lösningen blir nog aktuell om någon månad, när hon antagligen har växt ur cykelkorgen.
.

Inga kommentarer: