torsdag 10 maj 2012

Draka tränar till assistanshund!

.
Ett hundträningsinlägg, kors i taket! Jag vet inte om det ingår i assistanshundsutbildning, men Draka kan nu hämta min krycka och det har jag haft lite nytta av även om det mest är en aktivering.

Visserligen kan jag ta upp den själv, men hon (som är lite nervös/försiktig i grunden) har blivit skrämd av kryckan ett antal gånger. Så då tänkte jag ut några övningar.

En övning gick ut på att skapa en förväntan när kryckan föll och få henne att tänka framåt mot kryckan i stället för bakåt. Jag satte ner matskålen när det var matdags så att hon såg det. Sedan släppte jag kryckan  från låg höjd och några meter framför matskålen. Och sa sedan Varsågod! Och då lärde hon sig fort att springa förbi kryckan och till matskålen i stället för att skygga bakåt som vanligt.

Nästa övning ser ni nedan - apportering av kryckan! Draka är bra på att apportera. Hon kan visserligen bli osäker, t ex om jag har kastat en boll så glömmer hon var den föll. Men hon vill så gärna göra mig till viljes. (Asta är tvärtom - gott minne för att leta grejer, men inte lika villig att vara till lags). Genom att lära hunden att använda kamplust och inte ge sig så kan den övervinna sin rädsla. I början belönade jag bara hon nosade på kryckan, sedan när hon lyfte den från marken. Och det funkade bra! Här nedan några bilder.

Jag ska väl försöka ha med fler bilder i bloggen, det blir ju trevligare, även om sidan kanske blir mer tungladdad då?

Först tar hon upp kryckan från golvet.

Hon vill hellre hålla längst ut än i det vadderade handtaget.
Och så måste hon ofta vrida på hela åbäket, vilket tog lite tid att lära sig.

...i mål när matte når att ta emot den med handen!
Sedan får hon förstås lite godis som belöning.

.

Inga kommentarer: