tisdag 28 augusti 2012

"Producerad i Sverige" - är du också lurad?

.
I Dagens Nyheter lördagen den 25 augusti stod det som rubrik "Svensken ratar glada grisar". Ja, vi "fattiga" svenskar lägger pengar på hunden men inte på andra djur... Här handlade det inte ens om ekologiska grisar utan om vanliga svenska fabriksgrisar - som ändå kanske är lite gladare än EU-grisarna. Trist!
Det är tydligen svårt att få lönsamhet i svensk grisuppfödning. Somliga skyller på våra hårdare djurskyddskrav, andra pekar på det kallare klimatet. Det kostar nog mycket pengar att hålla våra svinstallar varma om vintern.

Och konsumenterna sviker. De flesta verkar bara tänka på att hitta det billigaste. Om det var tillåtet att producera griskött för 10 kronor kilot genom att ha varje gris i ett pyttebås och tvångsmata den med sågspån och kadavermjöl, så nog skulle en del köpa...

Här en artikel i Dagens Nyheter:  http://www.dn.se/nyheter/sverige/svensken-ratar-glada-grisar

Jag var på Ica härom dagen. Jag ville ha skinka. Jag tror inte att de hade någon ekologisk, eller så var den extremt dyr, minns inte vilket. Så jag bestämde mig för att "bara" köpa svenskt. Jag tog upp ett storpack och läste "Producerad i Sverige". Vad bra! Men sedan läste jag vidare att själva köttråvaran var producerad "i EU". För det är tydligen så att vi i Sverige importerar en massa griskött, saltar och röker det, och vips så blir skinkan "producerad i Sverige".

En dam bredvid mig sträckte sig efter den allra billigaste skinkan. "Den är inte svensk", sa jag. "Oj då!" sa damen, "Jag som tänkte att jag skulle spara pengar..."  "Jag letar efter billig svensk skinka" sa jag. "Det vill jag också ha", sa hon. "Den där billigaste skinkan köper bara de fattigaste", sa jag.

Kära svensk som gillar fläsk! Det är INTE snällt att köpa kött från EU-suggor som har stått fixerade (dvs inte ens kunnat vända på sig!) när de har fått smågrisar. Och där de kuperar (dvs kapar) svansen på alla grisar, för att de annars skulle äta på varandras svansar, detta i sin tur för att de är så stressade! I Sverige tar vi inte bort svansarna, och det är inte vanligt att svenska grisar börjar tugga på varandras svansar.

Sedan kan jag tycka att det borde göras mer. T ex har svenska grisar väldigt lite strö - oftast bara ett löjligt tunt lager. Men EU-grisar har, vad jag förstår, ofta inget strö alls...

Här lite om skillnader mellan Sverige och EU vad gäller djurskydd:

http://www.lrf.se/Medlem/LRFs-arbete-for-hallbar-tillvaxt1/Ny-svensk-mat-med-livsmedelsstrategin-/Argument-for-svensk-mat/Djur-som-har-det-bra/Skillnader-mellan-Sverige-och-EU/

Låt det hädanefter stå på din skinka och din kassler "Köttråvaran kommer från svenska gårdar" eller dylikt. Men om det bara står "Producerad i Sverige" så kan det komma från utländska grisar...

...och sådant köper man bara om man är väldigt fattig, tycker jag!
.

Inga kommentarer: