måndag 27 augusti 2012

Boktips för dig som sover dåligt

.
Jag har i många år haft måttliga sömnproblem. De förvärrades kraftigt när jag bröt foten och blev bunden till sängen mycket mer - först på sjukhuset och sedan hemma. Till slut hittade jag lösningen - en väldigt klok bok som jag vill tipsa alla sömnlösa om!
När jag var ung somnade jag ibland så tidigt som vid 21-tiden och vaknade utsövd - en underbar känsla! Men under de senaste kanske 15-20 åren har jag sällan vaknat utsövd på morgonen.

Det började på allvar när jag började sitta uppe på nätterna för att hinna med både mitt vanliga jobb och uppstart av mitt företag med hundkurser och hundträning. Jag satt vid datorn, såg klockan bli både tolv och ett på natten, började oroa mig, gick och lade mig för att timmen var sen, men kunde inte somna.

Efter ett tag hittade jag ändå någon slags jämvikt genom att jag upptäckte att det funkade att sitta vid datorn (eller TV:n) ända tills jag kände mig ordentligt trött och då gå och lägga mig så fort som möjligt.

Ofta hade jag ett antal böcker intill sängen och tänkte att det var mer sunt att varva ner med bokläsning i sängen än att sitta framför datorn och hålla hjärnan igång... Men jag blev ofta inte särskilt trött av bokläsningen.  (Lösa korsord funkar för en del, men det tycker jag är tråkigt).

Jag tog ofta ett tillskott av magnesium före sängdags, och testade med varm mjölk och andra kurer för att bli trött eller sömnig tidigare på kvällen. Men "sömntåget" gick med flera timmars mellanrum - först vid 21-tiden ungefär och sedan kom nästa chans först vid 24-tiden. Om jag ignorerade även den tiden och lade mig först vid 01-tiden så kunde jag ligga vaken till halv tre på natten...

Sömnproblemen förvärrades när jag bröt foten och hamnade på sjukhus. Dessutom hade man ju flera personer i samma sal med bara något draperi eller skärmvägg emellan. Jag började prova sömnmedel för första gången i mitt liv där på sjukhuset. De hjälpte kanske i början, även om jag inte kände mig utsövd när jag vaknade. Och snart hjälpte de inte - jag somnade inte. Jag märkte att min kropp inte gillade sömnmedlet, det kändes som något slags gift... så det var ett lätt beslut att sluta.

(Enda gångerna jag förresten har känt mig riktigt underbart utsövd på senare år är faktiskt när jag har vaknat från att ha varit sövd under en operation!)

Jag läste kvällstidningsråden om att ha svalt och tyst i sovrummet... Och KBT-råd om att inte oroa sig för att inte kunna somna och föra sömndagbok. Och jag köpte en bok och en skiva av en amerikansk hypnotisör och lyssnade på hans sövande röst. Inget hjälpte!

Då gick jag in på Amazon.com och började läsa recensionerna av olika sömnproblem-böcker, köpte en till bok - och den visade sig vara helt rätt!

Den heter "The Effortless Sleep Method" av Sasha Stephens.

Köp den om du har "prövat allt" och ändå har sömnproblem!

Denna bok hjälpte mig mycket. Den var precis det jag hade letat efter! Nu förknippar min hjärna sängen med trötthet och sömn igen. Jag fuskar lite med råden, och dessutom har jag hjälp av att jag inte längre behöver vila så mycket som när jag var nyopererad... men att följa bokens råd till en stor del, det gjorde stor skillnad. Och det känns så tryggt att veta precis vilka faktorer som är viktiga för en god sömn.


Några viktiga tips från boken tänkte jag bjuda på redan nu:

1. Gör ingenting annat i sängen än att sova eller ha sex. 

2. Gå till sängs bara när du verkligen känner dig trött.

3. Gå upp samma tid varje dag.


Du får mycket mer energi, och hela din uppfattning av omvärlden förbättras oerhört om kroppen får den sömn den behöver. Så det är väl värt att göra de förändringar som boken beskriver för att du äntligen ska börja sova gott igen! Och förändringarna är inte ens särskilt svåra...

Lycka till med att sova gott resten av ditt liv!
.

Inga kommentarer: