tisdag 21 februari 2012

Betande kor försvinner från landskapet om du inte tänker om

.
De små gårdarna med kossor försvinner i snabb takt. De ersätts av ett fåtal jättestora ladugårdar med flera hundra kor. Hur släpper man ut så många kor på bete två gånger om dagen? Svar: Det går inte. Men varför är detta ditt fel?

Jo, statistiskt sett handlar du inte ekologisk mjölk. Det säljs mycket mer konventionell mjölk. Och inom den konventionella produktionen ges det dispenser från beteskravet, dvs "Astrid Lindgren-lagen" som säger att kor ska få gå ute och beta. Tyvärr är det i praktiken så numera, även om det talas tyst om det, att om du vill vara säker på att kon vars mjölk du dricker har fått beta på ängen (sådär som i Bregottreklamen), då måste du köpa ekologisk mjölk.

Jag jobbade 1981 på en mjölkgård i Uppland. Nu bygger man nytt och stort. 1981 gick jag och bonden och flyttade korna från en idyllisk hage till en annan. Nu säger bonden till mig att korna mest kommer få gå ut i rastgårdar med grus eller annat underlag. Flera hundra kor ska det bli och det funkar inte med bete då. Betet trampas ner och markerna räcker inte alls till. Men så stort har de fått bygga i alla fall. Det där med bete försvinner i praktiken. Betet får ingen betydelse för näringsintaget. Korna får förhoppningsvis vara ute i solen varje dag, med lite tur, men det är långt från kolivet från förr.

Jag vill inte hälsa på. Jag sörjer och vill ha kvar minnet från 1981 då det fortfarande var en riktigt och lite gammaldags familjejordbruk. Där kossan Rosa var äldst i ladugården, 13 år tror jag hon blev.

Allt blir stordrift, för priserna måste pressas till det yttersta. Eftersom de flesta konsumenterna inte vill betala en krona mer för mjölken. De vill bara ha så billigt som möjligt. Men ändå tror jag inte att de är fattiga, alla de som vägrar köpa ekologisk mjölk. De spenderar helt enkelt pengarna på annat, som platt-tv, annan elektronik, och resor till andra sidan jorden. Men att de förändrar själva det svenska landskapet i sin jakt på den allra billigaste maten, det tänker de inte på. De skapar ett fulare landskap till sina barn, men vad gör det? Barnen semestrar nog inte i Sverige längre.

Jag har ofta undrat varför folk inte köper ekologiskt. Tänker de inte alls, eller väljer de aktivt bort det ekologiska? Visst, ofta är det mycket dyrare. Och då kan man ju förstå. Men inte alltid. Och om man tänker på att den konventionella maten faktiskt är den dåliga maten, som förstör marken och landskapet och djurlivet, då borde den billiga maten stå folk upp i halsen.

Vilken tur att vi har djurskyddslagar! För om folk fick styra med sina val och sin konsumtion, då skulle djuren fara väldigt illa. Folk skulle köpa kyckling (broiler) för 20 kr per kilo om det fanns. Och då skulle snart någon uppfödare lyckas få kycklingarna att växa på... mest sågspån? Och pressa priset till 17 kr per kilo. Och då skulle ju folk köpa den i stället! Man är väl inte dum? Vem vill betala mer än man måste? Naturligtvis skulle kvaliteten på köttet bli mycket sämre, men många skulle inte bry sig.

Vi svenskar är väl inte direkt kända för att efterfråga kvalitet när det gäller mat (eller något annat). I England har de kvar gamla gris-raser eftersom de anses ge ett godare kött. Medan här hemma får man vara glad om folk känner om en rätt är gjord på fläskfärs eller nötfärs.  Här var det länge "röda äpplen" och "gröna äpplen" som gällde, även om det är lite bättre nu på den fronten.

Nej, även om vi har fått duktiga kockar så är vi fortfarande ett u-land när det gäller mat. Maten ska inte kosta här, så är vår tradition. Och det går ut över djuren och över landskapet. Så himla tråkigt.

För många år sedan gjorde en svensk stormarknad ett experiment. Minns tyvärr inte vilken. Men de sålde vanlig mjölk och ekologisk mjölk för samma pris i minst ett år eller mer. Och visst sålde den ekologiska mjölken. Men det underliga var att de flesta köpte den andra, vanliga mjölken i alla fall! Då kan jag bli lite rädd... Tycker folk att det är fel att inte spruta gifter och sprida NPK handelsgödsel över de svenska åkrarna? Tycker folk att det är fel att försöka visa extra omsorg om djuren? Eller tänker folk inte alls? Jag vet inte vilket jag blir mest rädd av egentligen.

Jag var på Hemköp och handlade i dag. Jag köpte ekologiska äpplen, ägg, mjölk, fil, grädde och burktomater och beställde ekologisk picnicbog. Jag kanske borde vara glad att varorna alls finns att köpa.

Och en ljusglimt hittade jag.  De hade extrapris på ekologiska ägg, 6-pack. Om jag minns rätt så kostade de konventionella buräggen 7,95 kr och precis intill fanns de ekologiska för 8,95 kr.  Och de var nästan slut! En man tog det "vanliga" äggpaketet. Sedan tittade han till och såg att det fanns två ekoäggskartonger kvar, och såg priset. Jag log och sa "bara 17 öre mer för det ekologiska ägget". Och han tog en kartong! Sedan såg jag honom i kassan där det låg 2 liter konventionell mellanmjölk. "Du hade kunnat köpa den ena ekologisk" sa jag.

Och då sa han, om jag hörde rätt, "Ja, man borde tänka om".

Vilket Sverige vill du lämna till dina barn? Ett där bara stordrift lönar sig? Där landskapet kommer bestå av stora åkrar, tall- och granplantager samt en och annan industribyggnad som döljer kor, grisar, höns eller kycklingar? Eller ett Sverige där det finns en marknad även för det "lilla tänket" och varor med kvalitet?

Det är dags att lägga en större andel av din lön på maten. God mat är lyx! Tro mig, Thailandsresor och mobiler med de senaste apparna är sååå ute...  ;)
.

Inga kommentarer: